torsdag 18. februar 2016

En uke er gått - og vel så det!

Nå har vi bodd i Casa Esperanza i 10 dager. Begge to har lest flere tjukke bøker, Torbjørn er knallbrun og Ågot har soleksem. Så ble det litt bilder og små minner som jeg syntes det kunne være greit å samle i en blogg, for familie og venner, men kanskje mest for oss selv. Nå får jeg samle litt opp fra tiden som har gått, så får vi senere lage innlegg etterhvert som tiden går.

I dag skriver jeg bare litt om kjøreturen til Malaga.

Vi hadde bestilt ferge til Hirtshals og lagt om til sommerdekk, men så fikk vi kalde føtter pga varslet storm, så vi la ut på kjøreturen rundt Sverige.  Senere kansellerte Fjordline turen - heldig for oss!  Det var litt slapset rundt Sørlandet, og i Sverige var det nattefrost men tørt, så veien var heldigvis bar der. Litt skummelt, men det gikk tross alt greit med sommerdekk.

Pension_outööokVi overnattet i et slags vandrerhjem ved Uddevalla. Så kjørte vi sørover og over BROEN for første gang, der lå der ingen lik, og vi så ikke noe til Saga. Vi feide gjennom Danmark på tvers, og fant et Gasthaus på Lünenburger Heide etter å ha stått i kø 45 min. gjennom Hamburg. Etterpå fikk vi vite at vi var heldige som mom så raskt gjennom byen! Gasthaus'et lå i et slags skogholt der det var flust av hoteller (men nesten ingen åpne), nokså nær motorveien.  Det så ut til å være et feriested sånn midt i ingenmannsland.
Den veldig hyggelige vertinnen tok dette bildet av oss.

Neste overnatting passet det å ta hos Harald som har både hjerterom og husrom. Dagen etter kjørte vi inn i Frankrike, mot Rhonedalen. Vi overnattet i en liten by som het Valence og spiste gourmet-mat på en bistro i den lille gamlebyen der. Iskald vind! Fulgte Rhonedalen videre utenom motorveien ned til Orange i Provence. Rhonedalen er ikke smellvakker, men det var litt greit å ha en strekning der vi tok det rolig gjennom landsbyene.  Så gikk veien vestover på motorveien.

Nær grensen til Spania tok vi av på en liten, svært kronglete kystvei som passerte grensen, N260 på bildet.  Flaks at vi ikke har anlegg for bilsyke!!  Her lå det mange idylliske små landsbyer ved sjøen, fantastisk natur.  Vi endte opp i en kystby langs playa'ene nord for Barcelona. Overnattet i et hotell som holdt ganske bra standard men som var invadert av en svær gruppe eldre spanjoler som så ut som de når som helst kunne bryte ut i fugledansen.  Billigste natt på veien - 35 euro.

Spania er kjempestortstort, og vi måtte ha en til natt langs veien.  Det ble litt sør for Almeria.  Det var langt mellom overnattingsstedene - veeldig lavsesong.  Fremdeles var temperaturene i laveste laget, iskaldt om kvelden og knapt 13 om dagen.

Så fulgte vi hovedveien inne i landet, via Granada, til Malaga.  Etterhvert steg temperaturen og når vi nærmet oss Malaga var den oppe i 17, og i det området har den stort sett holdt seg - pluss/minus.

Jeg skriver litt om livet som pensjonist i Malaga i morgen - da skal det regne.