fredag 26. februar 2016

Ronda på hjemturen fra Jerez

Torbjørn har en Facebok-kontakt som opprinnelig er fra Mosjøen - Kari Grimsby - hun besøkte oss i Mo i Rana for ca. 40 år siden så jeg har også møtt henne.  Nå var hun og mannen hennes Reynir på vinterferie sammen med noen venner, i huset de har kjøpt i en landsby litt sør for Ronda, og vi avtalte å møte dem i Ronda.

Typisk bilde av Ronda med broen
Ronda er den lille byen som ligger i høyt oppe på en klippevegg i fjellene vest for Malaga.  Den var godt befestet og vanskelig å erobre pga sin beliggenhet.  I dag har dette har også gjort den til en populær turistattraksjon. Vi har vært der 2 ganger før, men det er en fin plass å kjøre innom. Byen har beholdt sin egenart selv med den store gjennomstrømningen av turister som nesten alltid bare er på dagstur.







Så langt, men ikke lenger!
Den viktigste aktiviteten på et Rondabesøk er å se på utsikten og ta bilder av utsikten.  Det hører med, og det gjorde vi også, selv om vi har gjort det før. Det er såvidt jeg våger meg helt bort til gjerdet ved klippekanten.  Men det er like fantastisk hver gang å se utover det vakre landskapet.

Ellers er det en gågate i byen med massevis av butikker og det er barer, kafeer og restauranter i fleng.  Ingen behøver å gå sultne eller tørste herfra. Hadde vi blitt til neste kveld kunne vi fått med oss en gitarkonsert. Såvidt jeg husker var jeg på et lite museum/galleri sist gang vi var her, men vi droppet museumsbesøk nå.

Det er varmt i sola, men litt kjølig i skyggen, det er nok noen grader kaldere her enn nede ved kysten.







Torbjørn ved stien som går ned langs kløften
Så var det gjensyn på Plaza Espana, og deretter gikk vi over broen til den gamle byen.  Det er denne broen som er avbildet på de fleste turistbrosjyrer fra Ronda. Torbjørn ble med på en vandring et stykke nedover langs kløften.  Stien går helt ned til bunnen av kløften, men så langt gikk de ikke. Jeg var med helt i begynnelsen til jeg syntes det ble for bratte kanter.

Vi hadde en fin formiddag her sammen med Kari, Reynir og deres reisefølge og avsluttet med en liten tapaslunsj før vi kjørte videre "hjem" til Malaga.


Gjensyn i solveggen  på Plaza Espana i Ronda



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar