fredag 19. februar 2016

Nerjatur og insektbitt

Tirsdag 16. februar var den kaldeste dagen hittil.  Sol, men kjølig og kraftig vind.  Da kjørte vi til Nerja der vi var i Torbjørn sin 60-årsdag.  Det var en fin kjøretur og det var ørlite grann varmere i Nerja.  Vi fant oss til og med en ganske lun plass ute på en restaurant like ved Balcon de Europa med flott utsikt der vi hadde lunsj.  Nerja er også et område som vi diskuterer mht. eventuelt kjøp av leilighet, så det var greit å "føle på stemningen" en vinterdag i februar.  Det var uventet mye turister der, vi hørte mye skandinavisk i gatene, men stemningen var ganske så avslappet likevel.



Frigiliana
Gate i det gamle Frigiliana
Fra turen til Otivar i september 2012
Vi tok også en bitteliten avstikker til Frigiliana, en av de hvite landsbyene i fjellområdene ved kysten. Det var en nydelig landsby med fantastisk utsikt. Ved nærmere ettersyn så det ut som en god del av husene var nokså nye, men bygget i tradisjonell stil.  Det var pent gjort, og den opprinnelige gamle hvite landsbyen er fortsatt vakker.  Likevel blir litt av sjarmen borte og de gamle gatene har litt for mye preg av turistgater.  Det var ganske forskjellig fra den lille landsbyen Otivar der Torbjørn og jeg kjørte på tur med Gunhild og Noah da vi var i Nerja forrige gang.

Nok om det.  Vi hadde begge to kjent litt kløe og sett noen utslett, men da vi kom tilbake til Malaga fant vi ut at vi begge to var blitt verre.  Røde, opphovnede utslett som klødde infernalsk.  Vi hadde ikke sett noe særlig med mygg.  Sengetøyet var ikke nytt (vi har tidligere opplevd utslett av sengetøy som er lagt på uten å ha vært vasket).  .Vi gikk først til apoteket der de mente det var insektbitt og anbefalte antihistaminsalve. Vi var innom tanken på både veggedyr og fuglelopper - og i tillegg var jeg noe solbrent i halsen og det kunne godt være soleksem.


Har Ågot konvertert til islam
eller leker hun filmstjerne
 fra 50-tallet?


Grundig vask av sengetøyet
 - for sikkerhets skyld
Morgenen etter vasket vi alt sengetøyet, og vi ristet dyner, puter og sjekket madrassene. Det var mye styr med å få til et 60 graders program på vaskemaskinen.  Vi kjørte alt gjennom 3 ganger før vi fant ut av det. Denne dagen var et bunnpunkt for meg, Torbjørn var vel også litt skeptisk.  Kanskje hele ferien ble ødelagt, i alle fall hvis det var veggedyr her. Jeg må innrømme at jeg fikk et lite anstrøk av panikk. Etterhvert har den verste kløen gitt seg, og vi har vel funnet ut av veggedyr er usannsynlig.  Vi har sett noen slags mygg streife omkring, og vi har slått oss til ro med at det kommer få bitt men at vi reagerer kraftig på de som kommer.  Vi tror vi er over det verste, smører oss og har utstyrt oss med myggspray.

Men jeg prøver å beskytte meg mot soleksem - Audrey Hepburn, Liz Taylor og Brigitt Bardot brukte da slike tørkler på 50-tallet?  eller er det hijab?  Torbjørn er litt usikker....


3 kommentarer:

  1. Håper dere finner ut hvem som biter. Det hørtes plagsomt ut........... Hva leser du for tiden? Er det noen av dere som snakker en del spansk? Tenker dere lærer en del nå. Her hagler det akkurat nå. Jeg er glad det er søndag og jeg kan gå ut bare når jeg har lyst :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen av oss snakker spansk, men vi prøver å lære oss noen enkle ting, som tall, ukedager, hilse på folk osv. Jeg kan ørlite fransk, det hjelper til å kjenne igjen endel ord. Folk er veldig imøtekommende, også når de ikke forstår engelsk.
      Ellers er jeg nettopp ferdig med Linn Ullmann, mer om det på bokbloggen min agots-bokblogg.blogspot.com

      Slett
  2. Sorry. Glemte jo plutselig bokbloggen din :-( Der står det jo hva du leser...........

    SvarSlett